Välkommen

Vad kul att just du hittade hit till mitt lilla krypin:)

29 september 2012

Farfars nyckelgömma

 
Idag har vi haft finbesök här på ön, Sofie och lilla E har varit här och lekt med kaninerna och alla små A:n. En riktigt mysig dag har det varit trots regn lite av och till.
Vi har hunnit en bit till på kaninhuset som vi bygger men klara blev vi inte, kanske imorn!
 
Virkningen har jag lagt åt sidan hela dagen men nu börjar det bli dags att slänga sig i soffan och sätta igång med cirkelsjalen som jag fått beställning på.
Igår virkade jag en sån här liten Farfars nyckelgömma. 
Eftersom jag inte har några andra nycklar än cykelnyckeln så var det den som fick sig en liten gömma. Gömman är virkad i tildagarn med nål 3, inspiration har jag fått från flera olika bloggar men den är virkad på frihand utan några konstigheter.
 
Mönster

Farfars nyckelgömma 

Nyckelgömman
Varv 1. 6fm i en ring
Varv 2. (2i1)x6                     12
Varv 3. (1fm, 2i1)x6            18
Varv 4. (2fm, 2i1)x6            24
Fortsätt öka enligt samma mönster till lagom storlek för just dina nycklar.
Varv 5-25. Enkla varv          24
Gör fler enkla tills de täcker nycklarna om du har längre nycklar än jag.
Varv 26. (3lm, 1sm)x24
Ta av tråden och fäst den. 

Blomma
Varv 1. 6lm, slut till en ring med en sm
Varv 2. 10fm i ringen
Varv 3. (2lm, 5dst i nästa m, 2lm, 1sm i nästa m)x5
Ta av tråden, spara en bit för monteringen. 

Blad
6lm, 1sm i andra lm från nålen, 1fm, 1hst, 1st, 1dst,
Vänd arbetet och börja på lmkedjans andra sida
1dst, 1st, 1hst, 1fm, 1lm, 1sm
Ta av tråden, spara en bit för monteringen.
 
Spiralen
Här får man välja själv hur lång man vill ha skruven,
Jag gjorde ca 20 lm
20lm, börja i andra och gör 3i1 i alla lm. 

Lmkedjan
Virka ca 5fm runt nyckelringen så att den sitter fast, fäst den lösa trådänden. Virka en lmkedja som är lagom lång för just din nyckelgömma och dina nycklar, klipp av garnet. Använd virknålen för att fiska upp lmkedjan genom den lilla öppningen högst upp i gömman.  

Montering
Sy fast blomma och blad på nyckelgömman. Sy fast spirlalen på lmkedjan.

 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar