Välkommen

Vad kul att just du hittade hit till mitt lilla krypin:)

13 oktober 2012

Möbiushalsduk och torgvantar

En av mina vänner sa att hon tänkte köpa en sån där halsduk som inte har några ändar utan som man virar runt halsen och genast fick jag massa idéer. Så jag bad henne vänta med att köpa någon så skulle jag se om jag inte kunde åstakomma något virkat åt henne istället.
Jag köpte det största nystanet jag hittade (600meter) och började genast, det blev inte riktigt en sån som hon tänkt sig utan ett möbiusband.
Eget mönster.
Jag sa åt henne att jag nu visste hur jag skulle göra så hon kunde gå till garnaffärn och välja ett garn som hon tyckte om så skulle jag göra en sån halsduk som hon ville ha.
Möbiusbandet tänkte jag behålla själv. 
Men så tänkte jag att hon kanske hellre ville ha ett möbiusband hon oxå så jag mailade över en bild på min nya halsduk och fick svar inom ett par minuter: Jag tar den!
Så nu har hon en ny halsduk och jag har ingen... Så kan det gå:) 
Halsduken avslutades med en matchande grön kant och eftersom det fanns lite garn kvar så blev det ett par tillhörande torgvantar oxå.
Möbiusbandet är gjort i Falk garn från Ica-Maxi och jag har använt nål 4,5.
 
Tyvärr så har vi varit så upptagna med att bygga kaninhus så jag har inte lyckats få nån att hjälpa till med fotograferingen. Så det får bli dom självtagna bilderna som inte är helt optimala, men dom duger!
 
 
Mönster:
Gör så många lm som krävs för att halsduken ska bli så lång som du vill ha den.
Börja i 2a lm från nålen och gör st hela raden ut.
Vänd arbetet ett halvt varv och sy ihop dom båda ändarna.
Varv 1: 3lm, st hela varvet ut, 1sm i 3lm på första varvet.
Fortsätt likadant så många varv som du vill ha halsduken bred.
Jag gjorde 35 varv vilket gjorde halsduken ca 70cm bred
 
Lycka till!


2 kommentarer: