Välkommen

Vad kul att just du hittade hit till mitt lilla krypin:)

8 februari 2012

Virkskola

Nu har jag ju virkat i lite mer än ett år och börjar bli lite nyfiken på stickningens värld. I förra veckan var jag ute och promenerade med bästaste Marit. Under promenaden kom vi fram till att hon kan sticka men vill lära sig att virka och jag kan ju virka och vill lära mig att sticka så igår hade vi virk- och stickskola hemma hos henne.
Marit fick lära sig att virka lm, fm, hls, st, och ds. Hon lärde sig oxå att öka och minska antalet maskor. Jag tyckte hon gjorde ett riktigt bra jobb! Lite övning nu bara så kommer det växa fram allt möjligt från hennes virknål:)

Jag virkade före med rött garn där maskorna tydligt syns, mycket pedagogiskt:)
Marit virkade efter med sitt lila garn.
Jag fick lära mig att lägga upp maskor och sen varvade jag räta och aviga maskor om vartannat så det blev en så kallad resårstickning. Tror det svåra för oss båda var att tänka tvärtom, för i virkning måste man hålla i tråden så maskorna blir täta medan man måste låta tråden löpa nästan fritt i stickning för att det inte ska bli omöjligt att fånga maskorna på följande varv.

Det blev en början på en halsduk för min del

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar