Välkommen

Vad kul att just du hittade hit till mitt lilla krypin:)

8 februari 2013

Virkad mössa

Ha! Jag gjorde det! Jag lyckades!
Jag är överlycklig nu:)
Under hela vintern har jag lite titt som tätt gett mig på att göra en mössa, virkad i stolpar. Men jag lyckas aldrig.. och det beror på att jag helt enkelt inte kan virka ett varv i taget som det står att man ska göra i alla mönster. Jag får lixom inte till det.. men nu bestämde jag mig för att strunta i det och virka i spiral som jag kan. 
Så här är den nu, min första vanliga enkla mössa virkad i en lång spiral av stolpar. 

Först trodde jag att toppen skulle bli lite konstig eftersom jag inte började med att bygga upp en stolpe av tre luftmaskor. Men som bilden visar så blev det inget knas alls och jag är supernöjd med resultatet!
Efter att ha fått till första varvet så satte jag en varvmarkör i början så jag kunde hålla koll på när det var dags att ändra ökningarn. Sen var det bara att virka på, jag virkade en helt vanlig ökning ((1fm,2i1)(2fm,2i1)(3fm,2i1)) och så vidare tills jag hade 100 maskor. Då gjorde jag ett gäng enkla varv till lagom storlek och sen gjorde jag en liten kant med fasta maskor längst ner för bättre passform och så avslutade jag den med ett varv smygmaskor som ger ett snyggt slut.
Väldigt enkel och lätt att göra helt enkelt.
Nu är det bara dekorationen som saknas
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar