Välkommen

Vad kul att just du hittade hit till mitt lilla krypin:)

20 mars 2012

Mormorsrutor

Idag har jag lärt mig att virka mormorsrutor!
 Vet inte riktigt än vad det kommer bli av dom här färgglada rutorna, men något skoj ska jag nog hitta på.
När jag virkade barnvagnsmobilen förra veckan hade jag ingen särskild i tanke som skulle vilja ha den men så fort jag lagt ut den på fejsbok och frågat om någon ville ha den så hörde en nybliven mamma av sig. Så henne ska jag träffa på torsdag och då tänkte jag ta med även den här lilla gosefilten som jag pysslat med idag. 
 Hoppas lilla O blir glad!
Så här gjorde jag:

Gosefilt
Huvud
Varv 1.  6fm i en ring                 6
Varv 2.  (2i1)x6                           12
Varv 3.  (1fm, 2i1)x6                  18
Varv 4.  (2fm, 2i1)x6                  24
Varv 5.  (3fm, 2i1)x6                  30
Varv 6.  (4fm, 2i1)x6                  36
Varv 7-11. Enkla varv                36
Fäst ögonen,  jag fäste dom på varv sju med nio maskor mellan.
Varv 12.  (4fm, 2i1)x6                30
Varv 13.  (3fm,2i1)x6                 24
Varv 14.  (2fm, 2i1)x6                18
Stoppa huvudet
Varv 15.  (1fm, 2i1)x6                12
Varv 16.  (2i1)x6                          6
Klipp av tråden men lämna en bit till att sy fast huvudet med.
Öron gör 2st
Ökningarna och minskningarna ska hamna på sidan av örat.
Varv 1.  6fm i en ring                 6
Varv 2.  Enkelt varv                    6
Varv 3.  (2fm, 2i1)x2                  8
Varv 4.   Enkelt varv                   8
Varv 5.  (3fm, 2i1)x2                  10
Varv 6-8. Enkla varv                   10
Varv 9.  (3fm, 2tills)x2               8
Kläm ihop örat och virka igen hålet genom att sticka nålen genom två maskor samtidigt.
Gör en mormorsruta så stor som du vill ha filten. Jag gjorde min med grupper av halvstolpar. 
Montering
Fäst öronen på huvudet. Brodera nos och mun. Fäst huvudet på mormorsrutan, Klar!






2 kommentarer:

  1. Så fin gosefilt. Nästa gång vi ses får du lära mig göra mormorsrutor. Vill också göra så fina saker som du gör./ Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart jag visar hur man gör! Kanske ska komma över någon kväll nästa vecka om det passar? Så kan vi virka rutor o rita mönster på tyg:) kramar!

      Radera